Ako vznikla hra The Legend of Janosik

Autor: Peter Jurkovský | 27.3.2018 o 11:59 | (upravené 31.3.2018 o 15:39) Karma článku: 10,23 | Prečítané:  4363x

V tomto článku by som vám rád opísal, ako vznikala hra pre mobilné zariadenia The Legend of Janosik a čo tomu predchádzalo.

Štart sólo-indie game developmentu

Pre sólo indie developera je nutnosťou, aby sa neustále zlepšoval v tom, čo robí. Kedže je na všetko sám, finálny produkt, v tomto prípade hra a jej kvalita bude zodpovedať tomu, čo všetko je taký developer schopný vytvoriť a aké má skúsenosti. Takýto developer sa musí zlepšovať vo využívaní vývojového prostredia a "enginu", v ktorom vytvára hru, musí sledovať komunitu herných vývojárov, čítať články, fóra, tutoriály a videa iných herných vývojárov, ktorí majú viac skúsenosti s vývojom. Proste byť hladný po nových informáciách. Po takomto študovaní zistíte, že existujú určité pravidlá a rady, ktorými by sa mali indie (hlavne tí začínajúci) developeri riadiť. Tie hlavné rady sú:

  • Začni v malom (ľudia sú naivní, majú veľké oči, myslia si, že sami budú schopní vytvoriť hru, na ktorej by normálne pracoval tím ľudí niekoľko rokov, to je veľká chyba, treba začať s čo najmenšou hrou a pri nej sa naučiť, čo to všetko obnáša vytvoriť takú hru, neskôr človek zistí, že samotná hra je len 50% práce :) a bude toho oveľa viac, čo bude treba ešte riešiť)
  • Buď finisher (počas vývoja prídu chvíle, kedy bude treba riešiť zložitejšie problémy, ktoré pri návrhu nebolo vidno, prichádza frustrácia a myšlienky na ukončenie projektu a začatie ďalšieho "lepšieho a väčšieho", čo je samozrejme zle.. viem o jednom developerovi, ktorý cca 5 rokov pracoval na vlastnom engine a nakoniec ho nedokončil lebo toho bolo proste veľa. Z môjho pohľadu veľa premrhaného času a bez výsledku, takže.. buď finisher a dokonči svoje projekty)
  • Pracuj len s tým, čo už vieš (jasne všetci game developeri by chceli vytvoriť 3D massive-multiplayer hru, ktorá by podporovala aj virtuálnu realitu a geo-lokáciu ale nezačni na nej robiť pred tým, kým nemáš skúsenosti so všetkými spomenutými technológiami, najprv teda zisti, čoho všetkého si schopný a potom na tom stavaj tvoj projekt)
  • Reálne všetko trvá 2-3 krát dlhšie ako sa na prvý pohľad zdá (toto nemusí platiť pre skúsených game dizajnérov, ktorý vedia odhadnúť potrebné "človeko-hodiny" pre konkrétne moduly/časti hry, ale zo skúseností vidím, že to je pravda)

Tieto rady znejú dosť triviálne, ale vyzerá to tak, že ich veľa indie developerov ignoruje a nakoniec im spôsobia frustráciu a nikdy nedokončený projekt. Ja som si ich zobral k srdcu hneď na začiatku mojej solo-indie "kariéry", riadil som sa podľa nich a výsledkom sú 3 vydané hry.

Prvá hra, Neon Circle (rok 2015) - pri nej som sa len začal zoznamovať s vývojovým prostredím a herným enginom Unity 3D. Naučil som sa základné veci a začal som pracovať na veľmi jednoduchej hre Neon Circle, v ktorej sa len otáča kruh a pri stlačení displeja kruh "vystrelí" a hráčovou úlohou je sa trafiť do štvorcov po bokoch. Teda začal som v malom, v hre som potreboval len to, čo som už vedel spraviť a hru som dokončil.

Druhá hra, Doodle Adventures (rok 2016) - 2D plošinovka, opäť jednoduchá hra, ale chcel som, aby v nej boli aj levely, príbeh, animácie, IAP (mikrotransakcie) a nejaké vlastné mechaniky. Toto všetko som sa naučil, hru som dokončil a vydal. Opäť o niečo múdrejší. A konečne sa môžme dostať k Jánošíkovi :)

Tretia hra, The Legend of Janosik (rok 2018) - v tejto hre som použil v podstate len to, čo som sa naučil pri vývoji predošlých hier. Novinkou mali byť lepšie animácie, krajšia grafika, profesionálnejšia architektúra projektu a celkovo, aby to vyzeralo už ako ozajstná hra na úrovni, keďže tie 2 hry pred tým beriem skôr ako výsledok učenia sa.

Prečo práve 2D plošinovka s Jánošíkom?

Vedel som, že chcem robiť na 2D plošinovke, keďže s tým som mal skúsenosť z predchádzajúcej hry. Keďže nie som grafik, musel som zvoliť jednoduchší vizuálny štýl, ktorý by som bol schopný sám nakresliť a nepotreboval by som iného grafika. Rozhodol som sa pre štýl čierne siluety s farebným pozadím. Inšpiráciou mi bola najmä hra Oscura.

Keď som to hrával stále som si hovoril.. "Do frasa, veď takú hru by som vlastne vedel spraviť aj ja. Prečo to neskúsiť?! Potrebujem len vymyslieť vlastnú tému a príbeh." A vtedy ma napadol Jánošík! ..teda nie valaškou :D , ale napadlo mi, že využijem jeho "popularitu", veď kto by si nechcel zahrať za nášho slovenského hrdinu. O správnej voľbe témy som bol presvedčený aj vďaka tomu, že žiadna hra s Jánošíkom ešte neexistovala, čo ma dosť prekvapilo.

Začiatok vývoja - Návrh

Otvoril som si photoshop a začal navrhovať ako bude hra vyzerať a o čom vlastne bude. Pôvodne som chcel, aby Jánošík naháňal koč so zlatom a snažil sa valaškou vyzbíjať a pozbierať čo najviac zlata za určitý čas. Samozrejme by sa na ceste nachádzali enemáci, ktorí by sa snažili tento cieľ Jánošíkovi prekaziť. Tieto návrhy vznikli cca v októbri 2016.

Žiaden prototyp

Po vizuálnom návrhu som sa pustil do písania prvých riadkov kódu. Správne by sa to malo robiť tak, že vývojár si najprv vytvorí prototyp hry s jednoduchou grafikou a funkčnými mechanikami, aby v skorej fáze vývoja zistil, či je daná mechanika a celkovo hra zábavná a či sa ju oplatí robiť. Ja som túto fázu úplne preskočil a od začiatku som vlastne robil už na finálnej podobe hry.

Vytvoril som si dočasnú testovaciu scénu, kde bola len tráva a postupne som do nej pridával nové mechaniky. Najprv Jánošíka, ktorý mohol len behať, neskôr vedel skákať, útočiť s valaškou, hádzať ju a neskôr aj zomrieť pri kontakte s pascami. Potom som vytvoril enemákov a umelú inteligenciu, aby vedeli pribehnúť k Jánošíkovi keď ho vidia a zaútočiť keď sú dostatočne blízko. Takto som pokračoval 3 mesiace (cca 20 hodín mesačne) do Decembra 2016. A teraz prichádza to zaujímavé.. počas celého roku 2017 som do projektu skoro nič nespravil. Do teraz presne neviem prečo.. ale asi to bol súhrn toho, že som natrafil na problémy, ktoré sa mi nechcelo riešiť.. ako napr. optimalizácia pre mobilné zariadenia, vytvárať levely, príbeh, zvuky, zohnať hudbu atď., atď.. Toto všetko som robil počas full-time roboty a asi som potreboval pauzu.

Ilustrácie

V tomto období som ešte oslovil jedného stredoškoláka, na ktorého som natrafil úplne náhodou na Facebooku. Volá sa Gabriel Nagypál a kreslil prekrásne obrázky vo photoshope, tak som ho oslovil, či by mi nenakreslil zopár obrázkov, ktoré budem potrebovať pri vypovedaní príbehu o Jánošíkovi. Dohodli sme sa a nakreslil mi 4 ilustrácie + postavu Jánošíka, ktorú som použil pre ikonu hry. Keď chceš vidieť jeho tvorbu, pozri si tento link.

Dokončenie hry

V novembri 2017 som dal výpoveď a to bola skvela príležitosť hru dokončiť, keďže od januára 2018 som mal čas len pre seba a svoje projekty. A tak sa aj stalo.. začal som na hre tvrdo makať celý január a február. Dorobil som levely pre mód s príbehom a mód "Na koni". Na dokončenie som potreboval cca 180 hodín práce a dokopy pre celú hru to bolo cca 250 hodín.

Hudba v hre

Pred vydaním som ešte potreboval zohnať hudbu do hry . Oslovil som bývalého kolegu zvukára, ktorý mi skomponoval jednu pieseň s fujarou a ešte jedného slovenského hudobníka, ktorý si hovorí Maok. Má úžasné piesne a presne sa hodili do témy mojej hry. Oslovil som ho, dohodli sme sa a v hre sa nachádzajú jeho 2 piesne (nie celé), jedna s názvom Oslava a druhá s názvom Pieseň Zeme. Musím povedať, že na hudbu v hre mám veľmi dobré odozvy.

Vydanie hry

Hru som vydal 27. februára 2018 pre android zariadenia a 7. marca 2018 pre iOS. Pod vydaním hry si človek môže pomyslieť, že to je úkon na 10 minút, v ktorom len developer niekde uploadne hru, hneď ako ju má dokončenú. No opak je pravdou, pokojne to môže trvať niekoľko dní aj týždňov. Prečo? Ak to chcete spraviť poriadne potrebujete riešiť tieto veci:

  • vytvoriť si developerský účet pre všetky platformy (Google Play, App Store, Steam..), ktoré nie sú zadarmo
  • poriadne otestovaná hra pre všetky platformy
  • video trailer
  • press kit (informácie o hre v kocke pre média, keď chcú napísať o hre článok/recenziu)
  • promo obrázky, screenshoty, popis hry, nastaviť cenu
  • poskytnúť build hry na schválenie (pre iOS je kontrola prísnejšia a trvá o dosť dlhšie, cca od 8 do 48 hodín)
  • nastaviť vekový rating (od koľkých rokov bude hrá dostupná napr. podľa množstva násilia)
  • web stránka o hre
  • a množstvo ďalších vecí, na ktoré si momentálne nespomeniem, ale v princípe pre iOS to bolo o dosť komplikovanejšie ako pre android

Po vydaní hry som musel spraviť zopár updatov, kvôli rôznym opravám a vylepšeniam. Taktiež som pre hráčov vytvoril ďalší mód Prežitie

Hra je vonku necelý mesiac a musím povedať, že mám veľmi pozitívnu odozvu od hráčov. Píšu síce, že hra je dosť ťažká ale oceňujú výber témy, hudbu, vizuálnu stránku ale aj to, že konečne niekto spravil hru o Jánošíkovi.

Recenzie od hráčov

"Dámi a páni konečne je tu hra v ktorej sa cudzinec z inej krajiny dozvie čo je slovensko a aký odvážny je náš ľud ktorý sa nebojí. Postaviť proti vládcom (vláde) ako bol náš Jánošík."

"Úžasná hra konečne niekto urobil o ňom hru. Dobrá kvalita a tá hudba ešte zlepšuje tú atmosféru. #Slovakia"

"Slovenská pýcha...strasne sa mi to paci..super ze to ma poriadnu slovensku tematiku a vraj hru robi jeden jediny clovek...je tam mimochodom krásna hudba!"

"Je to pecka! Je to naj hra aku kedy som hral."

"Toto je 1. slovenská hra ktorú som nevypol po 5min je to graficky dobre spracované aj nápad to má originálny takže mi nezostáva len dať 5 hviezd."

"Super hra.... Bomba... Kdo vymyslel tu hru tak mu gratulujem že vymislel super hru."

"Výborná hra, zaujímavé že niekoho napadlo urobiť takúto hru dávam 6*."

"Skvely napad, hratelnost, prostredie a zvuk."

"Super hra dal by som aj 6* keby išlo čoskoro to vidim na 1 mil stiahnutí."

"Naozaj dobra hra a hlavne je to trošku naučne a slovesnke, prosim aj update multyplayer ak by sa dalo."

"Zaujímavá téma pre hru. A obtiažnosť je skoro ako slovenský dark souls, čo ja rád :D ."

Záver

Na hre nezbohatnem kedže je zadarmo ale zadosťučinením mi bude, keď hra bude mať aspoň zopár tisíc stiahnutí a pozitívne recenzie. Bez platenej reklamy je ťažké preraziť medzi stovkami iných hier, ktoré vychádzajú každý deň. Najdôležitejšie však je, že som sa pri vývoji veľa naučil a získal skúsenosti, ktoré využijem pri vývoji ďalších hier.

Link na android verziu: TU

Link na iOS verziu: TU

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Sakovú vytiahol na ministerstvo bývalý manžel, Kaliňákov kamarát

K aktivitám nádejnej ministerky vnútra sa Alexander Sako nevyjadruje. Sám je v niekoľkých verejných funkciách.

KOMENTÁRE

Saková je ďalší výkrik zúfalstva

Čím skôr však bude Saková vo funkcii, tým skôr bude môcť vláda žať politické plody svojho rozhodnutia.


Už ste čítali?